lunes, 26 de marzo de 2012

Adiós/Adéu-siau/Adieussiatz

Un mes después de las ceremonias de curación, visité por última vez a Sohn Alpet...Como siempre, tenía algo que decirme. "Voy a morirme y debemos decirnos adiós".
Mi capacidad de negación es inmensa, y nunca nadie me había hablado de esa forma. "Oh, no, Nahnid, no digas eso. Aún no lo hemos intentado todo para curarte. No vas a morir No puedes morir..." Él insistió: "Tranquila, Karapei. ¿Cuántas veces te he dicho que no agites los brazos, levantes la voz y reveles tus sentimientos?...He tenido una vida buena y larga y muero rodeado de mi familia. Tienes que aprender a decir adiós a los que están muriendo, y afligirse bien por ellos es un don del espíritu que pocos poseen. Es lo último que puedo enseñarte". Lloré, intenté otras vías de defensa, y finalmente me resigné a escucharlo, como había hecho en otras ocasiones menos dolorosas... Nos reímos y bromeamos. Hablamos de la muerte. Él tenía razón; yo tenía mucho que aprender. Y luego nos dijimos adiós.

Martha C. Ward (1989)

Un mes després de les cerimònies de curació, vaig visitar per última vegada a Sohn Alpet...Com sempre, tenia alguna cosa que dir-me. "Vaig a morir-me i hem de dir-nos adéu-siau".
La meva capacitat de negació és immensa, i mai ningú m'havia parlat d'aquesta forma. "Oh, no, Nahnid, no diguis pas això. Encara no ho hem intentat tot per guarir-te. No moriràs. No pots morir..." Ell va insistir: "Tranquil·la, Karapei. Quantes vegades t'he dit que no agitis els braços, alcis la veu i revelis els teus sentiments?...He tingut una vida bona i llarga i moro envoltat de la meva família. Has d'aprendre a dir adéu-siau als que estan morint, i afligir-se bé per ells és un do de l'esperit que pocs posseeixen. És l'última cosa que puc ensenyar-te". Vaig plorar, vaig intentar altres vies de defensa, i finalment em vaig resignar a escoltar-ho, com havia fet en altres ocasions menys doloroses... vam riure i vam fer bromes. Vam parlar de la mort. Ell tenia raó; jo tenia molt que aprendre. I després ens vam dir adéu.

Martha C. Ward (1989)

No hay comentarios: